Laitetaanko puhelin pois
Nyt se sanotaan jo mainoksessakin.
Olemme imaisseet puhelimista sitä kokemusta, mitä ne tarjoavat. Ns. kyllästepiste alkaa olla saavutettu ja puhelimesta on tulossa normaali ja hyödylliseksi havaittu kapistus, joka on samankaltainen arjen käyttöesine, kuin esim. saippua, kalaverkko, työkalut tai ruoanvalmistusvälineet, huonekalut ja vaikkapa telkkari ovat. Vai onko?
Ihmiskunnalla on taipumusta vetäistä vähän överiksi uusien asioiden kanssa. No, toisaalta innostus/oppimiskäyrä käy korkealla, ja kun asia on tutkittu ja hutkittu, se saa oman hyvinkin hyödyllisen paikkansa. Puhelin, älypuhelinhan, on oikea multitaskaajan unelmakapistus.
Mutta katsotaanpas ihmiskunnan meininkejä menneisyydessä. Mitäs sanotte, esim. saippuanvalmistuksen kanssa, että meniköhän vähän överiksi... saippuaan tarvittavan tuhkan vuoksi eteläinen Eurooppa koki ensimmäisen laajan metsäkadon, kun kaikki puut kaadettiin Välimeren rantamilta. Kovin tarpeellinen keksintö saippua koko ihmiskunnan kehityksen kannalta on - perusjuttuja hygienialle ja terveydelle.
Muuten tulee mieleen puista, että silloin kun saippua keksittiin, ei vissiin ehkä huomattu, että siemenpuita säästämällä metsä uudistuisi ja joidenkin aikojen päästä taas saataisiin lähiseudulta kaadettua puita poltettavaksi. No niin. Mutta puhutaan nyt puhelimista.
![]() |
| Hiusdonitseja arkeen ja juhlaan Kuva tehty yhdestä hiusdonitsista tabletilla |
Ensin on todettava, että ihmisen innovaatiot tulevat jatkumaan, olivatpa ne teknologisia, sosiaalisia tai kulttuurisia ja tekevät sen käsi kädessä.
Somealustat ja puhelimet slash UMK ja Euroviisut
Joitakin vuosia sitten arvelen, että Ylellä on tajuttu todeksi Euroviisujen potentiaali ja lyöty ns viisaat päät yhteen. Laadittu toimintasuunnitelma näyttää toimivan.
"~ Suomi on nykyään Euroviisujen powerhouse. UMK on kuin omat Euroviisut. Suomi voittaa lähivuosina. Suomi on valmis hostaamaan ESC:n. Muutkin maat voisivat ottaa oppia UMK:n seitsemän laulun kilpailusta sen sijaan, että siellä on 20 biisiä. Ainakin se on älykäs markkinointisuunnitelma ~".... Ja niin edelleen. Kaikkia tämän tapaisia kommentteja saa kuulla kansainvälisiltä reagoijilta. Ja vielä, tässä se tulee, ... rumpujen pärinää, tämän vuoden, 2025, biisistä, epäröimättä...: Tämä voittaa !
Ne, mitä kutsumme älylaitteiksi ovat mahdollistaneet fyysisestä sijainnista riippumattoman kommunikaation, vuorovaikutuksen ihmisten kesken. Parhaimmillaan se tarkoittaa uusien ideoiden, tieto-taidon ja sosiaalisen oppimisen nopeaa leviämistä vaikuttajien välityksellä maasta ja maanosasta toiseen. Kyytiä antaa tietty kaikkien osaama englannin kieli. Ja kyllä sitä käytetään - no onhan meillä Google-translate, mutta enkun kieliset reagoinnit ovat helpoimpia seurata. Mutta mitäs muuta sitä sanotaan - näitä suomalaiset haluaa kuulla.
Suomen euroviisuehdokkaista sanotaan, että Suomi on aina oma itsensä. He eivät tyydy esittämään vain kaunista laulua. Suomen sanotaan tällä hetkellä näyttävän tietä koko Euroviisuille, ja että Suomen korkea taso tekee koko viisut!
Tuollaista on tietysti kiva kuulla. Meidän mieltymys kuulla muiden maiden kansalaisten kommentointeja maastamme, kulttuuristamme tai sosiaalisistaa ratkaisuistamme - kuten äitiyspakkauksesta ruokkii ilmiötä. Euroviisubiiseistä tehdyt reagointivideot (you tube) uppoavat tähän saumaan kuin kivi kesällä järveen. Plumps. Ja me suomalaiset katsomme.
Reagointivideoita tekevät vaikuttajat ovat huomanneet (ja vinkanneet toisilleen), että suomalaisilta saa paljon näyttökertoja = paremmat tulot. Niinpä he luonnollisesti innostuvat tekemään suomalaisiin liittyviä reagointivideoita. Tämä tuntuu melkein automaatilta, mikä ruokkii itseään ja jonka myötä Suomi-tietous leviää. Suuret näyttökertaluvut vaikuttanevat vaikuttajiin - ja heidän kommenttinsa ovat myötäsukaisia katsojien saamiseksi ja pitämiseksi.
Tämä kaikki on sitä puhelinten tuottamaa sosiokulttuurista osaa. Tutuiksi tullaan, kun katsomme norskien, ruotsalaisten, virolaisten, tanskalaisten, Saksan pojan, brittien, ranskalaisen, muiden eurooppalaisten, filippiiniläisen, etelä- tai pohjois-amerikkalaisen, afrikkalaisen tai vaikkapa aussin ja oman maalaisten regointia suomalaisiin viisuedustajiin. Samalla tietysti huomataan, että on paljon maita Euroopassakin, mistä ei tule mitään reaktiovideoita you-tube-syötteeseen.
Kaiken tämän hauskan kulttuurisen vaihdon saamme tehtyä some-alustoilla, puhelimella, tabletilla, tietokoneella ja ainakin osittain tv:n avulla ja siitä on tullut jo ns normaalia.
Puhelimella voi katselun ja sosiaalisen osallistumisen lisäksi tuottaa itse kulttuurituotteita, kuten kuvata, äänittää, editoida, suunitella, kirjoittaa jne. Aikas monipuolista siis.
Jotta jaksamme, kehomme kaipaa liikettä ja toimintaa. Puhelimella voi olla itsekin tuottelias, mutta välillä se on laitettava pois ja annettava silmien levätä ja kropan kokea liikettä ja ulkoilmaa.

Kommentit
Lähetä kommentti