Näin kirjoitat kirjan
"Koodi" kirjasta Save the Cat writes a novel by Jessica Brody:
OSA 1
1. Lyhyt Polaroid-kuvamainen kuvaus sankarista “ennen” matkaa. Voi olla kirjan paras kohta, kuten eräässä A.C. Clarken kirjoista ensimmäisen sivun teksti - muistan sen vieläkin! Sherlock Holmesin viimeisessä tarinassa pääministeri ja eurooppaministeri tulevat tapaamaan huolestuneina Holmesia.
2. Sivuroolin esittämä vihje sankarin matkasta, hänen “elämän oppitunneista”. Teeman esittely.
3. Sankarin status quo-elämän kuvaus kaikkine vikoineen, opimme miltä sankarin elämä näyttää ennen kuin tarinan muuttavat voimat alkavat jyllätä. Esittely, muut sivuroolit ja sankarin tärkein päämäärä. Sankarin haluttomuus muutokseen, vihjailuja riskeistä, jos sankari ei muutu.
4. Katalyytti. Sankarin elämän muuttava tapahtuma, toimintakohtaus, minkä pitäisi olla riittävän iso estääkseen sankaria palaamasta status quo-maailmaansa. Harry Potterissa Hagrid koputtaa ovelle, matka velhokouluun voi alkaa!
5. Debatti. Reaktiokohtaus, missä sankari pohtii seuraavia toimia, juupas-eipäs-tyyliin, haluttomuus muutokseen.
![]() |
Onko näissäkin eri kirjoissa tämä sama rakenne ? |
OSA 2
6.Kahtiajakaantuminen. Hetki, jolloin sankari hyväksyy muutoksen kutsun, jättää mukavuusalueensa, yrittää jotakin uutta tai siirtyy uuteen maailmaan tai ajattelutapaan. Ratkaiseva toiminta vanhasta maailmasta/olemistavasta ylösalaiseen osa 2:n maailmaan.
7. B-tarina. Uuden hahmon/hahmojen esittely, jotka auttavat sankaria oppimaan uuden teeman. Voi olla ystävä, perheenjäsen, ohjaaja jne. Bridget Jonesissa Mark Darcy rakastuu oikeaan Bridgetiin - eikä Bridgetin tarvitse muuttaa itseään ihmisenä löytääkseen rakkauden.
8. Hauskuutta ja pelejä. Sankari sivuroolien kanssa uudessa maailmassa, joko vihaavat tai rakastavat sitä, menestyvät tai hölmöilevät. Tarinan koukku - miksi lukija valitsi kirjan.
9. Keskikohta. Hauskuus ja pelit kulminoituvat joko helppoon voittoon (sankari menestynyt tähän saakka) tai hölmöilyyn. Jotakin pitäisi tapahtua, jotta panokset nousisivat, mikä työntäisi sankarin todellista muutosta kohden.
10. Sankarin heikkouksia koetellaan joko ulkoisessa tai sisäisessä maailmassa (tai molemmissa)ilmenevillä tavoilla. Jos edellinen, osa 9, oli “helppo voitto”, polku vie alaspäin ja tilanne tiivistyy sankarilla. Jos “hölmöilyä”, ylöspäin vievä polku, missä sankarin asiat kehittyvät parempaan suuntaan.
11. Kaikki menetetään - tietoisuus. Pohjakosketus - sisäiset ja ulkoiset haasteet.
12. Sielun pimeä yö. Reagointikohtaus, missä sankari ottaa aikaa prosessoidakseen kaikkea hänelle tähän saakka tapahtunutta. Ennen sarastusta, hetki juuri ennen kuin sankari keksii ratkaisun ongelmaan ja oppii tarinan tarjoaman elämän opetuksen. Kaptah puhuu Sinuhelle koettaen estää valintaa, mikä johtaa pimeään taloon - Atonin ajan houreet valtaavat ihmisten mielet.
OSA 3
13. Kolmas vaihe, kahtiajakautumisen looginen seuraus. Oivallus. Sankari oivaltaa, mitä heidän on tehtävä, korjatakseen osassa 2 luodut ongelmat - kaikista tärkeintä on, että sankari fixaa itsensä.
14. Finaali. Sankari osoittaa, että he ovat todella oppineet “läksynsä” ja hienosäätää kohdassaa 13 luodun suunnitelman. Epäilykset ja turbulenssi voitetaan, vikaanmenneet korjataan - rakastavaiset löytävät toisensa. Sankarin maailma on pelastunut ja on jopa parempi kuin tarinan alussa.
Alkuperäisen koodin screenwritereille laatinut Blake Snyder, Jessica Brody on muokannut sen sopimaan kirjan kirjoittajille. Monet parhaista kirjoista solahtavat tähän rakenteeseen.
Jessica sanoo, että tarvitset koodia, olitpa tyyliltäsi suunnitteleva tai antaa-kirjoituksen-viedä "housuilija". Koodin käyttötapa vaihtelee, toinen suunnittelee etukäteen, toinen antaa kirjoituksen viedä ja peilaa tekstiään näihin universaaleiksi sanottuihin rakenteisiin jälkikäteen.
Tarinassa on aina kyse transformaatiosta, kasvusta, muutoksesta, elämän oppitunneista..
Sankarin valintaan Jessica antaa vinkin: sankari on se, kenellä on pisin muutosmatka kuljettavana, lisäksi sankari on lähestyttävä/samaistuttava eli ihmismäinen tavalla tai toisella.
Viimein - miksi kissa pitää pelastaa? Blake Snyderin mukaan se on aina toimiva tapahtuma, jos kirjoituksesi junnaa.
Jessica Brody: Save the Cat Writes a Novel
Kommentit
Lähetä kommentti